راه های کنترل خشم

نام نویسنده : ایمان قادری         ۲۵ مهر ١۳۹۶ 65

راه های کنترل خشم

خشم یکی از مهم ترین حالت های عاطفی انسان است که به عقیده ی بسیاری از روانشناسان این احساس و هیجان ، غیر قابل کنترل میباشد. انسان وجودی است که از درد و رنج گریزان است و هر عاملی که برای او درد و رنجی را بیاورد و یا او را در معرض خطر مرگ و نابودی قرار دهد او را خشمگین میکند. لذا خشم هر روز برای همه چندباری اتفاق می افتد و یک اتفاق عادی است . حال آنکه عصبانیت یک رفتاری است که اعمال و گفتار ما را در بر میگیرد و انتخابی است که توسط انسان صورت میگیرد. انسان میتواند انتخاب کند که خشم خود را کنترل و مدیریت کند یا عصبانیت را انتخاب کند . یعنی بسیاری از عوامل و علل خشمگینی انسان از کنترل او خارج است و خشمگینی ایجاد میشود ولی این انسان است که عصبانیت را انتخاب میکند.  

عصبانیت در تضاد با خوشحالی و شادی است. عصبانیت روابط خانوادگی، دوستانه و کاری را از مسیر صحیح خود خارج میکند. در اکثر مواقع عصبانیت شکست در کاری را همراه دارد که در صورت داشتن خلقی نرمتر میتوانستیم به سادگی در آن موفق شویم.


راه های کنترل خشم

در ادامه راه هایی برای کنترل خشم که امری طبیعی است ارائه میشود. این راه ها از نظر روانشناسی برسی و تایید شده اند و با رعایت این موارد بخش قابل توجهی از خشم خود را میتوان کنترل کنید.

1. مکث کنید.

قبل از هر عکس العملی بعد از خشمگینی ترمز خود را بکشید. برای اینکار میتوانید تا ده بشمارید و بین هر شماره یک نفس عمیق بکشید. نفس عمیق از دیافراگم باعث میشود که فرد احساس راحتی کند.

گاه حتی میتوانید محیط تنش زا را ترک کنید و از آن وضعیت فاصله بگیرید.

2. راجع به اهمیت موضوع تجدید نظر کنید.

از خود بپرسید آیا این مساله یک سال دیگر هم برای من اهمیت خواهد داشت؟ در این صورت با ذهنیتی آرامتر با مساله مواجه خواهید شد.

3. خشم خود را به ابزاری سودمند تبدیل کنید.

کنترل خشم


بگذارید انرژی حاصل از خشمتان در جهت سازندگی به کار گرفته شود. اگر کودک شما در منزل شما را خشمگین کرده این انرزی را صرف تمیزکاری منزل کنید. اگر در ترافیک به سمت محل کارتان کسی موجب خشم شما شد از این انرژی در جهت پیشبرد کار های خود در شرکت استفاده کنید، کار های فیزیکی در این روش بسیار مفید است.

4. علت عصبانیت خود را دقیقتر بررسی کنید.

گاهی باید واقعا نسبت به کسی که شما را خشمگین کرده بیشتر فک کنید. در بسیاری از موارد رفتار زشت افراد غیرعمدی و در اثر بی دقتی و تعجیل رخ داده است و با آرامش میتوان قضیه را حل کرد.

5. خشم خود را درک کنید و آن را پس بزنید.

مارشال گلداسمیت میگویید وقتی احساس منفی و خشم بر شما چیره شد از خودتان بپرسید که این چه حسی است که من دارم ؟ ابتدا این حس را درک کنید سپس وفتی موفق شدید حس بدتان را درک کنید در سکوت به خودتان بگویید من این حس را نمیخواهم و آن را رد کنید.
روش های کنترل خشم

6. بد ترین نتیجه ی عاملی که خشمگینتان کرده را بررسی کیند.

وقتی خشمگین شدید از خود بپرسید بدترین نتیجه ی این اتفاق بد چیست؟ در بسیاری از موارد با فکر کردن به این موضوع و نتیجه ی بسیار بی اهمیت آن مثلا دو دقیقه دیرتر رسیدن در اثر اشتباه یک راننده، خشمتان نیز فروکش خواهد کرد.

7. ورزش و مدیتین را فراموش نکنید.

با ورزش و مدیتیشن روزانه میتوانید تا حدودی افکار منفی را از خود دور کنید. همچنین با اینکار ذهن شما تجدید قوا نموده و در ادامه ی روز انرژی بیشتری خواهید داشت.

8. خود را در موقعیت کسی که شما را خشمگین کرده بگذارید.

بسیاری از اتفاقاتی که ما را خشمگین میکنند موضوعات و اشتباهاتی هستند که چه بسا خود ما نیز مرتکب آنها شده ایم. با یاداوری این موضوع به خودمان با روحیه آرامتری نسبت به افراد و اعمال انها عکس العمل نشان خواهیم داد.





امیدواریم که این مقاله روانشناسی از سری مقالات بانک مقالات ویکیوز توانسته باشد رضایت شمارا جلب کرده باشد. 

دوستانی که در زمینه خشم و عصبانیت و کنترل و عدم  کنترل آن تجربه خاصی دارند لطفا آن را برای بازدید کنندگان عزیز در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما نهایت استفاده شود

پیشنهادات ما

Arducopterlike
قطعات مورد نیاز برای ساخت کوادکوپتر
Iranfromspace 4549683649
ترین های گردشگری ایران (بخش سوم)
عوامل خجالتی شدن کودکان (بخش دوم)
Photo 2017 07 25 12 39 52
طرز تهیه بیف مغولی اسپایسی
Indian butter chicken 8
طرز تهیه مرغ کره ای هندی
چگونه میتوان هوش مصنوعی بهتری ارائه کرد

نظر شما